Saturday, September 24, 2011

Bahana senjata nuklear kepada hidupan

Isu terbaru berkaitan dengan penggunaan senjata nukelar

Pada bulan Mac 2010, tentera laut Korea Utara telah menenggelamkan kapal tentera laut Korea Selatan mengakibatkan 46 anak kapal terbunuh. Tentera Korea Utara tersebut didakwa menggunakan peluru berpandu nuklear ( nuclear torpedo ) dalam serangan tersebut yang boleh menenggelamkan kapal tentera laut Korea Selatan yang serba canggih.
kapal tentera laut Korea Selatan yang rosak teruk dan tenggegelam di dasar laut.

Sejarah penggunaan senjata nuklear bagi tamadun manusia

Semasa Perang Dunia kedua iaitu pada 6 Ogos 1945, tentera Udara Amerika Syarikat telah menggugurkan bom atom ( bom nuklear) kali pertama di dunia iaitu di bandar Hiroshima Jepun yang mengakibatkan bandar Hiroshima hilang sama sekali. Bom atom yang digugurkan itu adalah dari jenis "little boy ".

skuad pengebom AS yang mengugurkan bom "Little Boy"

bom "Little Boy"


bandar Hiroshima sebelum dibom
Bandar Hiroshima setelah dibom


Namun begitu, selang 3 hari kemudian ( 9 ogos 1945 ), sebutir bom atom lagi digugurkan di bandar Nagasaki  yang merupakan bandar utama Jepun yang mengakibatkan kematian lebih daripada 200 ribu orang yang kebanyakkannya adalah orang awam. Bom yang digugurkan itu adalah dari jenis " Fat Man". Pengeboman kedua ini menyebabkan Jepun lumpuh sama sekali dan menyerah diri. Perang Dunia kedua ini berakhir dengan kekalahan Jepun ditangan Amerika Syarikat yang menggunakan bom nuklear yang memberi banyak kesan kepada ketamadunan manusia. 

bom " Fat man"

kesan-kesan penggunaan bom atom di Jepun










Negara-negara yang mempunyai bom/ peledak nuklear ialah :

walaupun penggunaan senjata nuklear ini penting bagi menjamin sistem pertahanan sesebuah negara tetapi penggunaannya memberi kesan yang amat dasyat kepada dunia dalam jangka masa yang panjang. Contonhya, kesan radioaktif daripada bom nuklear mengambil masa beratus-ratus tahun untuk hilang.




http://liveshots.blogs.foxnews.com/2010/05/18/seoul-to-blame-north-korea-for-sinking-ship/

No comments:

Post a Comment