CIRI MODEL BERPUSATKAN GURU
Pengajaran berpusat guru | Pengajaran berpusat pelajar |
Tahap pelajar membuat pilihan rendah Pelajar pasif Kuasa berada di tangan guru Penekanan kepada penguasaan isi kandungan Guru sebagai pemberi maklumat/Pelajar penerima Pembelajaran dalam mod kebergantungan Lebih terancang dan berstruktur | Tahap pelajar membuat pilihan tinggi Pelajar aktif Kuasa berada di tangan pelajar Penekanan sama rata antara penguasaan isi kandungan dan proses pembelajaran Guru sebagai pemudah cara/Pelajar pembina/penyelesai masalah Pembelajaran dalam mod saling kebergantungan atau kendiri Kurang berstruktur |
PERBEZAAN ANTARA MATLAMAT DAN OBJEKTIF
MATLAMAT | OBJEKTIF |
hasrat yang ingin dicapai dalam jangka masa panjang | Hasrat yang ingin dicapai dalam jangka masa pendek dan lebih jelas v Objektif berfokuskan pelajar Objektif pembelajaran/hasil Pembelajaran bermaksud satu penyataan apa yang ingin dicapai v Objektif berfokuskan guru Objektif pengajaran |
KOMPONEN OBJEKTIF / HASIL PEMBELAJARA
Terdapat 5 komponen yang perlu kita tahu...Jom baca kat bawah nie
1) Frasa merujuk kepada kumpulan
2) Kata kerja aktif
3) Objek bagi kata kerja
4) Konteks / keadaan
5) Standard / kriteria
•Kemahiran Menaakul Saintifik terbahagi kepada dua :
INDUKTIF | DEDUKTIF |
Proses menaakul di mana kesimpulan dan generalisasi dibina daripada kes atau situasi yang spesifik | Proses menaakul di mana kesimpulan dibuat secara logik |
Kami belajar pula tentang KEMAHIRAN SAINTIFIK bermaksud is to do sains/kemahiran untuk melakukan sains/menjalankan sains......terdapat 12 kemahiran saintifik sains dan DR memberi kami tugasan untuk mencari maksud dan contoh untuk kesemua KEMAHIRAN SAINTIFIK....Jom ikuti entri seterusnya mengenai KEMAHIRAN SAINTIFIK...:)
SENYUM SELALU KERANA SENYUMAN MAMPU MENDAMAIKAN HATI ORANG LAIN...(^____^)
No comments:
Post a Comment