Thursday, November 24, 2011

MISKONSEPSI DALAM FIZIK

“Dengan Nama Allah s.w.t. Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani”

Miskonsepsi merupakan satu kesalah fahaman kecil terhadap sesuatu konsep. Jika kita dengar kesalahan kecil ini amat mudah untuk kita baikinya tapi untuk misskonsepsi ini agak sukar untuk dibaiki. 

Pelajaran hari ini dr nurul telah memberikan kami 5 soalan berkaitan dengan konsep fizik yang salah yang perlu untuk kami perbetulkan. Kami berbincang sesama kumpulan sebelum sesi perbincangan seluruh kelas berlaku.

Miskonsepsi yang dibincangkan ialah :


1.Hotter objects contain more heat than colder objects
Truth : haba adalah tenaga yang berlaku disebabkan perbezaan suhu. Haba boleh diserap dan dibebaskan namun tidak boleh dikandung.

2).Heavier objects always fall faster than lighter objects.
Truth : Objek yang ringan dan berat akan jatuh pada masa yang sama di mana rintangan udara diabaikan menggunakan konsep ' FREE FALL'

3)Light objects float while heavy objects sink.
Truth : Objek tenggelam timbul tidak bergantung kepada berat objek tetapi bergantung kepada daya keapungan. Jika daya kepaungan sama dengan berat objek maka objek akan terapung  manakala jika berat objek lebih tinggi dari daya keapungan maka objek akan tenggelam.

4) Objects float because there’s air in them.
Truth : Objek terapung tidak dipengaruhi oleh udara didalamnya tetapi pada daya keapungan sesuatu objek. Jika daya keapungan sesuatu objek sama dengan berat bendalir yang disesarkan maka objek akan terapung.

5)An object that is thrown upwards continue to move upwards because the force applied by the hand is still acting on it
Truth: Daya yang bertindak keatas objek tersebut hanya berat objek dan daya rintangan udara. Gerakan objek ini boleh dijelaskan melalui hukum newton pertama iaitu objek akan terus bergerak ke atas tetapu akan turun semula jika ada daya lain yang bertindak ke atas objek tersebut.



SEKIAN UNTUK HARI INI...WASALAM....SMILE ALWAYZ(^___^)

No comments:

Post a Comment