Wednesday, October 5, 2011

DEBAT N SEMINAR KEMUNCAK PJBL

Alhamdulillah,,,syukur kehadrat ilahi kerana dengan limpah kurniaNya dapat kami berada minggu keempat iaitu kemuncak untuk PjBL kami. Saya begitu teruja untuk menghadapi hari debat dan seminar. Kami melakukan penyediaan sehabis baik untuk mempersembahkan sesuatu yang mantap.

Hari isnin kami mengadakan debat sesi pendebatan antara pihak kerajaan yang menghantar wakil dua orang dan pihak pembangkan menghantar wakil seramai dua orang juga. Isu yang diketengahkan adalah.....MALAYSIA DAN NUKLEAR...RELEVENKAH TENAGA NUKLEAR DI MALAYSIA? Kami hanya mengadakan debat di dalam kelas dan dalam kalangan pelajar kelas kami. Suasana menjadi begitu hangat apabila kerajaan dan pihak pembangkan mengutarakan hujah-hujah masing-masing.


Antara hujah pendebatan adalah :
                                                                 wakil pihak kerajaan
 

PIHAK KERAJAAN :

1 1) Tenaga nuklear tidak mencemarkan   
       alam sekitar
2) 2) Tenaga mendirikan ‘power plant hanya   
       sama dengan tenaga nuklear
3)3) Malaysia sudah membuat kajian    tentang tenaga nuklear dari sekarang lagi
4)4) Malaysia berada di luar lingkaran api      pasifik
5)5)  Sisa buangan tenaga nuklear boleh dikitar semula dengan menggunakan teknologi yang serba canggih



                                                                 wakil pihak pembangkang


PIHAK pembangkang :

1)     1)     Keselamatan tidak terjamin
2)     2)    Radiasi akan berlaku apabila berlaku kebocoran    
          dan membahayakan orang awam
3)      3)   Kurang tenaga pakar
4)  4)      Tenaga hidroelektrik boleh menggantikan tenaga  
          nuklear



Apa-apa pum setiap wakilo begitu bersenangt dan berbakat dalam memperkembangkan hujah masing-masing. Kadang-kadang tidak menyangka budak fizik begitu hebat dalan pendebatan...TAHNIAH N TERBAIK...hihihihihi(^_^)




SEMINAR


Pada hari Selasa bersamaan 4 Oktober 2011 kami telah menganjurkan satu SEMINAR bertajuk MALASIA DAN NUKLEAR....RELEVENKAH TENAGA NUKLEAR DI MALAYSIA?......seminar ini diadakan di auditorium utama. Gerak kerja yang dijalankan begitu teratur walaupun masa yang diperuntukkan hanya 4 minggu. Alhamdulillah semua berjalan dengan lancar.
                                                               PENCERAMAH JEMPUTAN
TETAMU VIP YANG HADIR

Penceramah jemputan kami yang didatangi khas dari agensu nuklear iaitu Mohd Fairus Abdul Farid telah memberi ceramah yang mantap dan memberi input yang banyak tentang tenaga nuklear. Terim kasih kerana berjaya bersama-sama menganjurkan program ini. Selepas itu perbentangan kumpulan oleh setiap ahli kumpulan....majlis bersurai pada pukul 12 tengah hari. ALHAMDULILLAH...Akhirnya selesai jugak tugasan kami dalam PjBL........(^____________^)...SMILE ALWAYS..:)

No comments:

Post a Comment