Monday, October 31, 2011

PROBLEM BASED LEARNING

“Dengan Nama Allah s.w.t. Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani”

Alhamdulillah.....pada hari ini kelas diterukan dengan tajuk baru iaitu PROBLEM BASED LEARNING........macam mana dan bagaimana? sebenarnya saya terasa amat rugi tidak mengikuti kelas ini...minta maaf dr. masa ini saya berada di UITM Shah Alam untuk Konvokesyen abang sulong saya...apa2 pum segala input telah saya pelajari daripada kawan saya. TERIMA KASIH SEMUA...JASAMU DI KENANG.


JOM KITA PELAJARI APA ITU PEMBELAJARAN BERDASARKAN MASALAH

MASALAH??

RUMIT??

JOM SAMA2 CARI JALAN PENYELESAIANNYA??


PBL ni bermaksud satu jenis pembelajaran bermula dengan satu situasi masalah. Faham??? sebenarnya masalah banyak tetapi kita kena kaitkan dengan dunia semasa. Terdapat 3 komponen yang wajib ada dalam PBL ini iaitu masalah, fasilitator dan penyelesaian masalah.


PBL ini berpusatkan kepada pelajar iaitu guru hanya sebagai fasilitator sahaja. ini pula langkah yang mesti ada dalam PBL







YANG INI PULA FILA CHART UNTUK MESTRUKTURKAN LAGI MASALAH YANG DIDAPATI


SEKIAN DAHULU...WASALAM...SMILE ALWAYZ..(^_^)







No comments:

Post a Comment